Identiteit en vrijheid
In deze serie gouden kunstwerken onderzoek ik het hele spectrum van identiteit en vrijheid. Identiteit begint met de vrijheid te kunnen zijn wie je bent en te leven zoals je wilt. Maar hoe vrij is die keuze?
Maatschappelijke kaders
Naast vrijheid is er beperking, weergegeven in gouden lijsten. Kaders die staan voor de maatschappelijke beperkingen op persoonlijk en sociaal-economisch vlak en kaders die staan voor de vrijheid die de mens neemt over het lot van de aarde. Grondwettelijke en morele kaders. Hiermee ontstond binnen ‘The Art of Freedom’ de serie ‘FREE OR FRAMED’.
Free or Framed
De allegorische voorstellingen zijn ‘frozen theaters’ van bewegende situaties. Al dan niet in (on-)vrijheid. Op poëtische wijze wordt het menselijk handelen in verschillende situaties vertoond. Zonder oordeel. Wat je ziet, is een spiegeling van je eigen identiteit. Daarom kan de betekenis verschillend worden ervaren. De kijker wordt gevraagd zich bewust af te vragen aan welke kant hij staat. Wat is zijn persoonlijke beleving bij deze politieke, maatschappelijke of persoonlijke kwestie?
Juist door het maatschappelijke aspect blijven de werken actueel. Sommige kunstwerken staan metafoor voor recente gebeurtenissen. Zoals FREE TOAST uit 2020, die de periode van ‘social distancing’ laat zien. Of persoonlijke vrijheid die zou kunnen gaan over de LHBTIQ+ gemeenschap. Waarover het écht gaat, hangt af van de kijker. De persoonlijke beleving is de betekenis van het kunstwerk.
Vrijheid van identiteit, kansen en keuzes
De hele serie FREE OR FRAMED gaat naast identiteit en vrijheid ook over kansen en keuzes die we daarin maken. Bedekt met een laag humor. Zo zijn de gouden lijsten een knipoog naar onze kraaien-ogen. Goud is het meest kostbare metaal op aarde, ze verblindt de menselijke visie. We kunnen dat effect vergelijken met macht.
Deze kunst nodigt uit de blik van de mens naar buiten te richten. Mogelijkheden ontstaan door ‘out of the box’ te denken en het terrein buiten de kaders te verkennen.
Techniek
De meeste kunstwerken zijn als een schilderij op te hangen met een haak in de muur. De figuren, lijsten en andere voorwerpen bestaan uit gerecyclede materialen. Unieke assemblages, waarbij de lijsten onderdeel zijn van de betekenis van het kunstwerk. Het geheel wordt met goud gespoten en afgelakt. Hiermee krijgt ‘vrijheid van identiteit’ de uitstraling van het hoogst gewaardeerde edelmetaal. In de uitwerking wordt ik bijgestaan door mijn man John Giphart. De hulp van zijn ‘gouden’ handen is fantastisch.
Resultaat
Door figuren met met perfecte lijven in theatrale situaties te plaatsen én in gouden frames te zetten, schuren de kunstwerken met de klassieke kitsch. De verrassende betekenis en uitstraling maken de beelden toch passend en modern. Zeker als je ziet dat de beelden kracht, humor en (on-)vrijheid tonen. Actuele onderwerpen. Ze nodigen je uit om zowel binnen als buiten de bedachte kaders van de maatschappij te kijken.
Wil je meer weten over deze serie kunstwerken ? Neem dan contact met mij op.